Analiza Jawności — cz. 1 BIP Urzędu Miasta
Po najbliższych jesiennych wyborach wejdzie obowiązek nie tylko rejestracji ale i transmitowania obrad sesji rad gmin i miast. Tymczasem ustawy już teraz nakładają na samorząd sporo obowiązków informacyjnych. W Biuletynie informacji Publicznej powinny znajdować się między innymi informacje o składzie rady, komisji, przynależność klubowa, kontakt do radnych, terminy posiedzeń czy materiału na temat aktów prawnych nad którymi trwają obecnie prace. Sprawdziliśmy jaki dostęp do informacji mają mieszkańcy Miasta Ełku.
|
Zakres |
Odpowiedź |
Uwagi |
|
1. Skład i organizacja wewnętrzna rady ostatnich czterech kadencji |
||
|
a) Podział rady na kluby, b) Indywidualna przynależność klubowa poszczególnych radnych c) Zakres informacji o radnych zamieszczonych na BIP
|
Tak Tak
Nie Nie Nie Nie Nie
|
Okręg radnego oraz ilość uzyskanych głosów jest dostępna tylko w protokole z wyborów.
Składy komisji są dostępne w zakładce Komisje. |
|
2. Formy kontaktu z radnymi |
||
|
a) Czy na stronie BIP podano którąkolwiek ze wskazanych form kontaktu z radnym? • Adres emailowy radnego • Numer telefonu radnego • Profil na portalu społecznościowym • Adres własnej strony www b) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o terminie przyjmowania interesantów przez radnych? c) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o dniu i terminie przyjmowania interesantów przez przewodniczącego rady? |
Nie Nie Nie Nie
Nie
Nie |
Informacja dostępna na tablicy informacyjnej w Biurze Obsługi Rady. |
|
3. Plany i wyniki prac rady. |
||
|
a) Plany pracy organu stanowiącego • Czy na stronie BIP jest zamieszczony plan pracy rady na rok bieżący? • Czy na stronie BIP podany jest termin najbliższej sesji rady? • Czy przed sesją na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek materiały do ściągnięcia? • Czy poza samym protokołem są zamieszczane na BIP jakiekolwiek materiały nie będące jeszcze protokołem? b) Wyniki prac organu stanowiącego • Czy na stronie BIP są zamieszczone protokoły z sesji? • Czy na stronie BIP są zamieszczone treści uchwał z podziałem na lata oraz sesje na których zostały podjęte? • Czy istnieje możliwość ściągnięcia zamieszczonych uchwał? • Czy istnieje na BIP odrębna zakładka poświęcona rezolucjom, apelom, oświadczeniom rady?
|
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
|
7 dni przed sesją zamieszczany jest porządek obrad wraz informacją o dacie. Projekty uchwał zamieszczane są w zakładce „Akty prawne”, w różnym terminie od 14 do 2 dni przed sesją. Przy projektach uchwał podpięte są odnoszące się do nich załączniki. |
|
4. Ujawnienie indywidualnej aktywności radnych |
||
|
a) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią złożonych przez radnych interpelacji? b) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią udzielonych radnym odpowiedzi na interpelacje? |
Nie
Nie
|
|
|
5. Skład i organizacja wewnętrzna komisji rady ostatnich czterech kadencji (1998-2002, 2002-2006, 2006-2010, 2010-2014). |
||
|
a) Czy widnieje na stronie BIP podział rady na komisje wraz ze wskazaniem składu komisji? b) Czy podany jest dokładny skład osobowy komisji? |
Tak/Nie
Tak/Nie |
Dostępna jest informacja o składzie osobowym rady od 2006 roku, znajdziemy także w BIP protokoły z sesji z tego samego okresu. Dostępna jest również informacja o składzie osobowym komisji (od roku 2006). Informacje o planie pracy, ogłoszenia o terminach i agendzie posiedzeń komisji są niepełne. Najstarsze dokumenty ( komisji) pochodzą z roku 2008. Protokoły z posiedzeń komisji natomiast pojawiają się w BIP od 2010 roku. |
|
6. Plany i wyniki prac komisji rady |
||
|
a) Czy zamieszczony jest roczny harmonogram posiedzeń komisji? b) Czy podawany jest termin posiedzenia komisji? c) Czy przed posiedzeniem komisji są zamieszczone materiały do ściągnięcia? d) Czy zamieszczone są protokoły z posiedzeń komisji? |
Tak TaK
Tak
Tak |
Średnio 7 dni przed. Porządek obrad oraz projekty uchwał, średnio 5 dni przed.
Średnio 30 dni po posiedzeniu. |
|
7. Rady miast i powiatów – rejestracja |
||
|
a) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w istnieje możliwość by radni głosowali elektronicznie w trakcie obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? e) Czy w protokole z obrad rady miasta/rady powiatu zawarta jest informacja o tym, jaki głos oddał każdy z radnych (dotyczy jawnych głosowań)? f) Czy w obecnej kadencji 2014-2018 zdarzyło się, aby obrady organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie |
|
|
8. Komisje organów stanowiących — rejestracja |
||
|
a) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci nagrania audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w bieżącej kadencji 2014-2018 zdarzyło się aby obrady komisji organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie |
|
Podsumowanie i dobre praktyki
Bilety Informacji Publicznej w zakresie informacji o Radzie Miasta Ełku zawiera większość choć nie wszystkie informacje wynikające z realizacji obowiązków odnoszących się do zasady jawności a wynikających z norm ustawowych . Informacje są zamieszczę w sposób nieintuicyjny, sprawiający trudności w odnalezieniu interesujących fragmentów. Starsze informacje są niepełnie i chaotyczne. Odnalezienie poszukiwanej informacji wymaga znacznej wprawy poruszania się po BIP, dla postronnego niewprawionego mieszkańca może się to okazać niemożliwe.
Dobrą praktyką jest aby:
- informacja o podziale rady na kluby oraz indywidualnej przynależności klubowej poszczególnych radnych, informacje o członkostwie radnego w komisjach oraz o okręgu z którego radny pochodzi oraz ilości uzyskanych głosów wraz ze zdjęciem były w Biuletynie Informacji Publicznej zebrane w jednym miejscu, tworząc „sylwetkę” radnej lub radnego. Taki sposób przedstawienia można znaleźć w BIP Konina,
- mieszkańcy z biuletynu mogli dowiedzieć się jak skontaktować się ze swoim reprezentantem ze szczególnym uwzględnieniem dyżurów, przykładowym rozwiązaniem jest BIP Słupska. Znajdziemy tam również więcej informacji o indywidualnej aktywności radnych w formie tabeli z wnioskami i interpelacjami oraz odpowiedziami odpowiednich organów, co daje przejrzysty obraz aktywności samorządowców,
- swym zakresem biuletyn obejmował cztery kadencje wstecz (czyli od 2002- 2006)
- terminy posiedzeń komisji wraz z materiałami do ściągnięcia, a następnie protokoły ukazywały się w regularnym czasie, pozwalającym mieszkańcom na zapoznanie się z nimi przed głosowaniem.
Komentarz i infografika powstały dzięki dofinansowaniu Fundacji Batorego.